Column: gedurfd reclamevrij

Maaike Ambags en Ester Eijkmans van Pluk Amsterdam schrijven over groen in de stad. Deze keer over groene innovaties.

“Grenoble heeft al haar 326 reclameborden vervangen door bomen.” Zomaar een zin uit de tientallen nieuwsbrieven over groene innovaties waar we wekelijks doorheen scrollen. Soms worden we enthousiast, vaak ook treurig van het zoveelste goedbedoelde plan dat weer in de kast belandt.

Bomen vervangen reclame

Deze zin blijft hangen. Grenoble heeft ál haar reclameborden vervangen. Een boom in plaats van een maandverbandinnovatie? Een CO²-bommetje in plaats van een fastfoodketen die slecht gedrag aanspoort? Geweldig, maar wie gaat die zeshonderdduizend euro per jaar betalen? De stad! tweeduizend vierkante meter aan reclamezuilen gaan plek maken voor groen en openbare ruimte. Het vergt durf van een stadsbestuur om deze stap te zetten, maar ons milieu heeft niks aan een bestuur met kortetermijngedachtes en winstbejag.

bomen

Voorlopers

Het investeren in bomen zorgt niet alleen voor een betere leefomgeving, het helpt ook toekomstige klimaatveranderingen op te vangen. Een gezond ecosysteem vermindert onze kwetsbaarheid voor de slechte effecten van klimaatverandering. Grenoble is de eerste stad in Europa die deze stap gezet heeft, maar wereldwijd is er een aantal verrassende steden dat de ad-free-trend ook heeft ingezet. Ooit gedacht dat Teheran en de Indische stad Chennai voorloper zouden zijn op dit gebied? Wij niet! We hebben enig gevoel van schaamte als we naar onze eigen rijke Nederlandse steden kijken. Wellicht kunnen we deze steden motiveren met een overgangsmodel: Toyota heeft reclameborden ontwikkeld die de luchtkwaliteit zuiveren. Reclame en groen denken gaan samen!

1