Recept voor gezonde en ongezonde groentechips – Koken met Buitenleven
Voor groentechips kun je veel verschillende, harde groenten gebruiken.

Recept: groentechips

Hoewel we niet echt een winter hebben gehad, zit het winterseizoen er qua groentevoorraad wel een beetje op. Uiteraard staan er nog een aantal groentes op het land. Zolang het niet vriest, kun je de preien, wortels, knollen en dergelijke nog gewoon uit de grond halen. Ze zijn geen snot geworden. Ine van Mierlo maakt deze keer iets lekkers: groentechips. Ze geeft een recept voor gezonde én ongezonde groentechips.

Gebruik je eigen groenten

Wintergroenten uit de tuin bestaan voor een deel knollen en wortels. Heb je er veel van? Dan is het recept voor groentechips een goede om resten te verwerken. Ine: “Je kunt hier van alles voor gebruiken, zolang het maar harde groentes zijn en je er dunne schijfjes van maakt. Ik gebruik vaak aardappel, wortel, biet, pastinaak en bataat.” Wie geen moestuin heeft, kan uiteraard wel gewoon deze groentechips maken. In de winkel zijn ook heel leuke gekleurde groentes te krijgen, zoals gekleurde wortels en aardappels. Ziet je chips er meteen vrolijk uit.

Groentechips uit de oven of uit de olie

Je kunt de schijfjes in de oven bakken of in een laagje zonnebloemolie. Kies je voor de ovenbereiding, houd er dan rekening mee dat ze snel zacht worden. Die lichting groentechips kun je dan het beste direct opeten. Groentechips uit de oven zijn gezonder dan die uit de olie, simpelweg omdat daar geen olie aan te pas komt.

Recept voor gezonde en ongezonde groentechips – Koken met Buitenleven
Probeer eens groentechips van pompoen.

Chips bereiden in de oven

  • Verwarm de oven voor op 180 °C
  • Maak dunne plakjes van de door jouw gekozen groenten, al dan niet met schil
  • Dep de schijfjes droog en leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat
  • Bestrooi de rauwe groenten naar smaak met zeezout
  • Bak ze tussen de 20 en 25 minuten knapperig
  • Serveer direct

Groentechips gebakken in zonnebloemolie

  • Voeg 1 liter zonnebloemolie in een pan en zet op hoog vuur
  • Verwarm de olie tot 135 °C (tip: meet met een vleesthermometer)
  • Maak dunne plakjes van de door jouw gekozen groenten, al dan niet met schil
  • Dep de schijfjes droog
  • Bak de groenten in porties van één handje vol in de olie
  • Plakken ze aan elkaar, haal ze dan met een schuimspaan van elkaar af
  • De groentechips zijn goed wanneer ze gaan drijven
  • Laat de chips goed uitlekken op keukenpapier
  • In een goed afsluitbare door zijn de groentechips 2 tot 3 dagen te bewaren

0/5 (0 Reviews)

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email