Vegetarische pompoenragout is gezond en lekker – Recept van Buitenleven
Je kunt de vegetarische pompoenragout op diverse manieren serveren, bijvoorbeeld met rijst.

Recept: vegetarische pompoenragout

Pompoenragout is een originele variant op de bekende recepten met pompoen. Volgens Ine van Mierlo, die het bedacht, is dit maal zeer geschikt na een lange wandeling of heerlijk na een sneeuwpop bouwen. “Dat laatste is totaal niet in beeld met deze zachte temperaturen, maar een wandeling tussen de buien door is altijd wel een optie. En dus is dit recept voor vegetarische pompoenragout er een waarbij je de laatste pompoenen uit eigen tuin mooi kunt verwerken.”

Veelzijdig recept

Bovendien is het een recept dat je goed van tevoren kunt maken. Handig dus, want dan hoef je het bij thuiskomst alleen nog even te verwarmen. Ook is het een geschikte maaltijd om resten van andere groenten in te verwerken, zoals wortel of bosui. En heb je er nog wat van over? Het is een toffe ragout die zich makkelijk laat invriezen. Onderaan dit recept vind je ook nog meerdere suggesties om de ragout lekker te serveren.

In­gre­diënten voor de pompoenragout (4 personen)

  • 1 pompoen naar keuze, schoongemaakt en in blokken gesneden
  • 1 ui, gesnipperd
  • 2 eetlepels kerriepoeder
  • Scheut olijfolie
  • 1 bosje verse kruiden naar keuze, bijvoorbeeld peterselie, fijngesneden
  • 1-1,5 liter (biologische) groentebouillon, afhankelijk van de grootte van de pompoen
  • Restjes groenten, bijvoorbeeld bosui, prei, wortel, allen fijngesneden
  • Peper en zout naar smaak
Vegetarische pompoenragout is gezond en lekker – Recept van Buitenleven
Voor dit recept kun je allerlei soorten pompoenen gebruiken, net wat je smaak is.

Bereiding van de vegetarische pompoenragout

  • Maak de groentebouillon en houd apart voor later.
  • Doe een scheut olijfolie in een (soep)pan met een dikke bodem. Fruit de uitjes op laag vuur aan tot ze glazig zijn en voeg de kerriepoeder toe.
  • Roer goed door en laat de kerrie even meebakken, zodat er nog meer smaak vrijkomt.
  • Voeg de blokjes pompoen toe en bak 10 minuten mee.
  • Schenk een deel van de bouillon erbij, zodat de pompoenstukjes maar net onder staan. Laat dit lekker pruttelen totdat de pompoen gaar is.
  • Wil je restjes groenten toevoegen, kook of bak deze dan nu. Wortelstukjes even koken totdat ze beetgaar zijn, de prei even opbakken. Zet apart.
  • Haal de pan met pompoen van het vuur en pureer met de staafmixer totdat je een glad mengsel hebt. Het moet de dikte hebben van een ragout. Is het te dun, dan laat je het inkoken. Is het mengsel te dik, dan voeg je meer bouillon toe.
  • Voeg nu de gekozen restgroenten toe en de verse kruiden naar keuze.
  • Proef je vegetarische pompoenragout en breng op smaak met peper en zout.

Vier manieren om de ragout te serveren

Je kunt deze ragout van pompoen op diverse manieren serveren.

  • Met lekker vers brood met een smeersel erop, zoals hummus.
  • Zoals een echte (vlees)ragout: met een pasteibakje.
  • Met een zelfgemaakt bakje van bladerdeeg, door het deeg om een omgedraaide, ingevette muffinvorm te vouwen en af te bakken.
  • Als onderdeel van een complete maaltijd, door er (bloemkool)rijst en een frisse salade bij te serveren.

Benieuwd naar een ander recept met pompoen? Maak eens makkelijke pompoensoep, ook heerlijk!

5/5 (1 Review)

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email