Spruitjes zitten vol vitamine K
Spruitjes zitten vol vitamine K

Top zes gezonde wintergroenten

Tomaat, komkommer en sla zijn sinds jaar en dag de meest verkochte groenten in Nederland. Maar in de winter komen er meestal andere groenten op tafel. Hieronder onze top zes van supergezonde wintergroenten.

1. Spruitjes: niet meer bitter

Ondanks hun bescheiden formaat, bevatten spruitjes zeer veel voedingsstoffen, vooral vitamine K. Spruitjes gelden als de gezondste wintergroenten, omdat ze ook veel vitamines C en B6, alsook kalium en foliumzuur bevatten. Sinds het telen van minder bittere spruitjes is de populariteit enorm toegenomen. Deze wintergroente wordt vaak gebruikt in stamppot of met gebakken spekjes.

2. Boerenkool: vitamine C-bom

Net als spruitjes behoort boerenkool tot de kruisbloemige familie en groeit het best tijdens de wintermaanden. Boerenkool wordt beschouwd als de gezondste van alle bladgroenten en is het hoofdbestanddeel van een traditionele Hollandse stamppot. Boerenkool is een echte vitamine C-bom, maar zit ook barstensvol andere vitamines, mineralen, vezels en antioxidanten. Je kunt deze koolsoort het hele jaar oogsten, maar hij presteert het best in winterse omstandigheden.

3. Wortels: goed voor ogen, huid en botten

Wortels zijn het zoetst in de winter
Wortels zijn het zoetst in de winter

Wortels bevatten in ruime mate de voor oranje groenten typische provitamine A: bètacaroteen. Die is goed voor de ogen – en voor je huid en botten. Je kunt wortels in de zomer oogsten, maar in de wintermaanden zijn ze het zoetst. Op dat moment wordt het zetmeel in de wortels omgezet in suikers, zodat het water in de cellen niet kan bevriezen.

4. Prei: donkergroene delen gezondst

Net als knoflook en ui behoort prei tot de familie Alliaceae, die vooral ontstekingsremmende en lustopwekkende kwaliteiten wordt toegedicht. Hoewel prei voor ongeveer 90% uit water bestaat, bevat deze wintergroente (in de koude maanden is het aanbod het grootst) relatief veel vitamines, mineralen en voedingsvezels. Die zitten met name in de donkergroene delen, die vaak worden weggegooid.

5. Rodekool: met appels of hachee

Een andere telg uit de familie van kruisbloemige groenten die het goed doet in de kou, is rodekool. Ook deze wintergroente heeft niet alleen een hoog gehalte aan vitamines, maar excelleert vooral door de grote hoeveelheid antioxidanten. Rodekool wordt vaak geserveerd met appeltjes met kaneel of als (jacht)schotel met hachee. En als je deze wintergroente dan nog niet lekker vindt, kun je rodekool gebruiken om er kleding of stof mee te verven.

6. Pastinaak: niet meer te vergeten

Buitenleven tipt zes gezonde wintergroenten - recepten met Buitenleven
Pastinaak heeft veel weg van wortel, maar de structuur en de smaak zijn heel anders.

Pastinaak was een aantal jaren geleden een vergeten groenten, maar wint nu weer aan populariteit. De smaak van pastinaak wordt bestempeld als zoet, anijs- en nootachtig. Maak er eens puree, soep of friet van. Een keer wat anders, maar smullen verzekerd! Deze wintergroente is vezelrijk en zit boordevol vitamine C. Ook heeft pastinaak foliumzuur in zich, belangrijk voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Evenals wortel kun je pastinaak ook in de warmere seizoenen oogsten, maar in de winter is hij het lekkerst. Zin in een gezonde snack? Pastinaakchips! Maak flinterdunne plakjes en bak af in de oven.

5/5 (3 Reviews)

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email