maxresdefault

Zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen dankzij de natuur

Advertorial

Dat de natuur een positieve invloed kan hebben op je (mentale) gezondheid is alom bekend, maar de onderzoeken hiernaar beperken zich voornamelijk tot de effecten van een groene (leef)omgeving. Nieuw, grootschalig onderzoek in Engeland richtte zich daarom op de relatie tussen gezondheid en de hoeveelheid tijd die mensen in de natuur doorbrengen. En wat blijkt? Minimaal 120 minuten per week spenderen in een groene omgeving maakt je, zowel geestelijk als lichamelijk, veel gezonder.

Hoe die 120 minuten verspreid worden over de week maakt volgens de onderzoekers niet uit. Duidelijk is in ieder geval dat mensen die minimaal twee uur doorbrengen in natuurrijke omgevingen, zoals parken, natuurgebieden en stranden, zich 23 procent gelukkiger en 59 procent gezonder voelen dan mensen die geen of minder tijd doorbrengen in de natuur. Het maakt overigens ook niet uit hoe die twee uur ingevuld worden; wandelen, sporten of rustig stilzitten op een bankje hebben hetzelfde effect. Ook onder ouderen die slecht ter been zijn en chronisch zieken zijn de positieve effecten duidelijk meetbaar.

Positieve effecten
Dat laatste wordt onderstreept door het onderzoek ‘Waarom wij natuur nodig hebben’ van het Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid (IVN). Een bezoek aan, of zelfs het kijken naar de natuur leidt al tot vermindering van pijn en somberheid en zorgt voor een toename van positieve gevoelens en energie. Minder natuur betekent zelfs een slechtere gezondheid. Stedelijke omgevingen bevatten bijvoorbeeld meer prikkels, die enerzijds stress opleveren en anderzijds uitnodigen tot ongezond gedrag.

Langer thuis wonen
Ouderen die over een (gedeelde) tuin beschikken en voldoende groen op loopafstand van hun woning hebben, blijven veel langer actief. En een goede gezondheid is belangrijk om ook op hoge leeftijd nog zelfstandig thuis te kunnen wonen. Ouderen die in een groene en natuurrijke omgeving wonen kunnen er dus goed aan doen om een eventuele verhuizing zo lang mogelijk uit te stellen. Ook wanneer chronische aandoeningen de zelfstandigheid beperken, kunnen de positieve effecten van de natuur een goede reden zijn om toch thuis te blijven wonen. Om dit mogelijk te maken zijn er diverse, weinig ingrijpende, woningaanpassingen mogelijk.

Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van wandgrepen en het drempelvrij maken van de woning. Ook meubelverhogers, om de zit- of lighoogte van meubels te verhogen, en antislipmatten zijn een goede investering. Als de woning uit meerdere verdiepingen bestaat of buiten voorzien is van een trap, dan vormen trappen de ideale oplossing. Een traplift houdt de woning niet alleen toegankelijk, maar zorgt er ook voor dat deze veilig te bereiken is. Zo kun je, ook op hoge leeftijd, zo lang en zo veel mogelijk genieten van de natuur.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Otolift

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email